Mary Ellis, femeia pilot de Spitfire din cel de-al Doilea Razboi Mondial

Mary Ellis, femeia pilot de Spitfire din cel de-al Doilea Razboi Mondial

Mary Ellis are venerabila vârstă de 101 ani și este ultima femeie pilot de Spitfire care a supraviețuit celui de-al Doilea Război Mondial.

Începem seria Mujeres Con Cojones cu Mary Ellis, a cărei poveste te va lăsa cu gura căscată. În timpul școlii nu a avut succes la hockey așa că și-a ales alt sport: zborul. S-a îndrăgostit iremediabil de zbor în timpul unui show aerian la Hendon unde l-a convins pe tatăl său să o lase să zboare cu un Avro 504. “Din acel moment m-a prins”,  povestește Mary. A obținut licența de zbor la frageda vârstă de 16 ani. Acesta nu era decât începutul  poveștii lui Mary. În 1941 avea să asculte un apel la radio lansat de către compania civilă Air Transport Auxiliary (ATA) către femeile pilot. A aplicat, a dat testul de zbor și a fost acceptată pe post.

Meet WWII’s last surviving female Spitfire pilot

101-year-old Mary flew hundreds of Spitfires during WWII. And now she wants more women to take to the skies.

Posted by BBC London on 7 Februarie 2018

Mary Wilkins, pe numele său de fată, a învățat să piloteze avioanele Spitfire, Hurricane și Harvard la Hatfield, unde avea scopul să livreze avioanele abia ieșite din producție la bazele unde aveau să fie folosite. După antrenamente Mary a fost repartizată la Hamble, pe coasta de sud, iar în timpul războiului a livrat singură peste 76 de tipuri aeronave inclusiv peste 400 de Spitfires. Când spunem că a făcut singură asta nu glumim. Mary era singură în avionul care era echipat numai cu un compas și un cronometru. Ajungea la țintă cu ajutorul unei hărți. Hartă clasică, de hârtie, aceea pe care anumiți copii din ziua de azi o vor vedea în muzee. Compania ATA a livrat 308.567 de aeronave în timpul războiului, iar numărul aproximativ al lui Mary Ellis era de 1000.  Mary Ellis a fost împușcată în zbor o singură dată. În timpul războiului 143 de piloți ATA au murit – 1 din 10 nu supraviețuia – incluzând 14 femei. “Attagirls” erau poreclite – en. Bravo – și pe bună dreptate!

Așezată în primul avion Spitfire pe care avea să îl livreze, Mary a fost întrebată de mecanicul ce o ajutase să urce în cabină de câte ori mai zburase cu acest tip de avion. Când i-a răspuns cu zambetul pe față că avea să fie prima dată, mecanicul a căzut, pur și simplu, de pe aripă. Credem și noi!

Dintre toate avioanele pilotate de Mary Ellis, bombardierul Wellington probabil era cel mai mare. Gândul că un astfel de avion avea să fie pilotat de o ființă atât de delicată a umplut multe inimi de îndoială.  Când impresionantul bombardier a aterizat și a fost parcat pe pistă, iar Mary a coborât scările din cabină pentru  a fi întâmpinată de echipa pe aerodrom, aceștia au întrebat-o unde este pilotul.

“Eu sunt pilotul”,  a răspuns Mary. Nu a crezut-o nimeni în primă fază iar avionul a fost căutat pe îndelete până să fie cu adevărat crezută.

La finalul războiului Mary Ellis a livrat primul avion Meteor. “Vei rămîne fără combustibil în aproximativ 35 de minute, așa că asigură-te că aterizezi până atunci”. A reușit.

În 2006 a fost ridicat un monument în onoarea piloților ATA pe aerodromul White Waltham din Berkshire. Mary Ellis încă mai zboară, deși nu o mai face de una singură. Sclipirea din ochii ei atunci când vorbește despre experiențele sale este de-a dreptul infecțioasă. Este deosebit de modestă și se consideră a fi un om normal.

Nu suntem de acord cu autocaracterizarea ei și suntem mândri că există femei precum Mary Ellis. În onoarea femeilor precum Mary a fost creat evenimentul Mujeres con Cojones, care are loc anual în luna martie.

Află mai multe despre Mujeres con Cojones 2018 de aici.

Articol preluat, tradus și adaptat de pe The Telegraph UK.

Leave a Reply

Your email address will not be published.