Seria Mujeres con Cojones continuă. Aceasta este povestea revoluționară din spatele Google Doodles (desenele acelea pe care le vezi alături de logo-ul Google în fiecare zi pe pagina se search) și despre cum desenele inspirate din poveștile cu zâne au făcut-o pe Lotte Reiniger una dintre cele mai importante femei din industria filmului.
Lotte Reiniger, pioniera filmului animat și deschizătoare de drumuri pentru toate femeile din industrie s-a născut în 1899 în Berlin. Filmele sale pur și simplu hipnotizante, făurite din decupaje din carton și sârmă, animate manual au influențat generații de producători de film și artiști. A creat una din primele animații din lume, un film fantezist numit Aventurile Prințului Achmed (1926).
Filmul a fost pasiunea Lottei Reiniger: a fost fascinată din copilărie de filmele lui Georges Méliès și mai târziu de Paul Wegener. A fost interesată de arta chinezească a marionetelor prin umbre, creându-și popriile siluete spectaculoase. Tânăra dornică de a lucra cu Wegener s-a angajat ca designer de siluete pentru entitățile din filmele sale. Primul pas către cariera de animator a fost cu filmul The Pied Piper of Hamelin (1918). Wegener și-a dat seama că nu poate controla șobolani vii pe platou așa că Lotte Reiniger a primit sarcina de a anima rozătoare de lemn în stilul stop motion. “Proiectul a fost un triumf”, îți amintește Reiniger. “Șobolanii chiar se mișcau natural de haotic și urmăreau personajul.”
Astfel s-a stabilit stilul caracteristic al Lottei Reiniger. S-a alăturat unui studio de animație experimentală, the Berliner Institut für Kulturforschung, unde i-a cunoscut pe avant-gardiștii Bertolt Brecht și chiar pe viitorul soț, Carl Koch. Aici a fost stabilit încă un aspect important al carierei Lottei. Reiniger nu a lucrat ca și producător de film, ci ca artist. Un seamăn care a îmbinat arta experimentală cu filmul, Hans Richter, a declarat faptul că deși filmele Lottei se bazau pe povești și erau modelate prin tehnici străvechi, aceasta aparținea curentului avant-gardist în ceea ce privea producția independentă și curajul.
În anii ce au urmat, Lotte Reiniger a creat șase filme scurte deosebit de frumoase. A colaborat cu artiști precum soțul sîu Richter, Jean Renoir și Walter Ruttman, dar esența tehnicii ei era aceea că lucrul putea fi făcut acasă, la un mic birou sau la masa din bucătărie. În clipul de mai sus Lotte Reiniger îți povestește cum îți poți crea propriul studio de animație acasă la tine. “Iei cea mai bună masă pe care o ai, îi faci o gaură în mijloc, pui un geam peste, iar peste pui o hârtie transparentă… ”
În anii 30 Lotte Reiniger și soțul său au părăsit Germania (“Nu mi-a plăcut deloc treaba asta cu Hitler”, povestește Lotte). Au ajuns din oraș în oraș în căutarea siguranței până cînd au ajuns să se stabilească în Londra după razboi. În UK cariera Lottei Reiniger a înflorit din nou. A început prin a face filme pentru GPO Film Unit, dar în 1953, fiului lui Hagen, Louis, care venise și el în UK ca refugiat, a fondat un studio numit Primrose Productions. Lotte Reiniger a făcut multe filme pentru Primrose, fapt ce avea să îi revigoreze cariera pentru încă 10 ani.
În 1960 Lotte Reiniger a încetat să mai lucreze și a trăit liniștită în Londra dar prin anii 70 lucrările sale aveau să fie readuse la viață și avea să plece într-un turneu în care să relateze lumii povestea ei. În 1979 a creat minunatul The Rose and the Ring, după povestea lui Thackeray. Lotte Reiniger a părăsit această lume în 1981, înapoi acasă, în Germania.
Lotte Reiniger s-a autodescris ca pe un artist primitiv, preistoric, dar lucrările sale sunt departe de a fi simple. Filmele sale au un stil distinctiv ce a fost mimat de câțiva artiști contemporani. Dar filmele lui Reiniger sunt din altă lume: siluetele sale decupate combinate cu o animație fluidă dau senzația unui vis. Odată ce crezi că ai depistat o tehnică din spatele mișcării scena se schimbă, apare o nouă transformare iar imaginea a fost reformată. Scenele cut out sunt adesea însoțite de culori strălucitoare ce creează senzația de bogație vizuală. Formând lumi fantastice formate din lumină și hârtie, filmele lui Reiniger ne ating la nivel emoțional: imaginația este pusă la lucru, așa cum o poveste este improvizată sau născută din amintiri seara la culcare.
Astăzi Google doodle comemorează munca lui Reiniger dintr-unul din filmele sale, mișcând-o de la biroul său printr-o succesiune de scenarii de poveste. Animatorul ca artist, înconjurată de rodul imaginației sale.